‘Eindelijk voelen mensen met schulden zich gehoord’

Kim Morsinkhof, adviseur controle en kwaliteit Stadsbank Oost Nederland, was betrokken bij de implementatie van Traject 51: een tool om het leven van mensen met hoge schulden weer op de rit te krijgen. ‘Ik weet nu dat investeren in persoonlijke hulp het beste werkt.’


‘Negentig vragen om te kijken wat voor hulp iemand nodig heeft, dat leek me wel erg veel. Aan het begin was ik sceptisch. Wie zit er nou te wachten op zo’n lang gesprek? Voorheen gebruikten we een simpele intaketool om mensen met schulden te helpen. Met Traject 51 gaan we echt in gesprek met de klant. In eerste instantie gingen we vooral op zoek naar een tool om gemeentes te laten zien dat we met wetenschappelijk, onderbouwde middelen werken. Maar ik had nooit gedacht dat het zo positief zou uitpakken.’

Traject 51, wat is dat?

‘Met de tool kom je in negentig vragen alles te weten over de klant. De hoofdvraag: hoe komt iemand eigenlijk aan zo veel schulden? Bij andere tools moesten mensen vooraf een korte vragenlijst invullen. Dit was dus wel hele andere koek. Bij de evaluaties merkten we dat klanten het juist fijn vonden om een uitgebreid gesprek aan te gaan. Eindelijk voelden ze zich gehoord. Mensen gaven bij ons aan dat ze eindelijk het gevoel hadden dat ze er niet meer alleen voor stonden. Omdat we een veel betere feeling hebben met de klant, kunnen we in ons netwerk kijken welke budgetcoach het beste bij de klant past en welk traject.’

Veelbelovende resultaten

‘Voorheen kregen mensen vaak een brief met: ‘helaas kunnen we je niet verder helpen’. Nu gaan we altijd een gesprek aan en er komt altijd advies uit. Vroeger werd er vaak een schuldregeling geadviseerd. Traject 51 kijkt naar hoe de klant zich moet ontwikkelen om zelf zijn leven weer op de rails te krijgen zonder schuldregeling. Als iemand de schuldregeling ingaat, wordt er eerst gekeken of diegene het wel aankan. Ik ken tal van gevallen waar een schuldregeling mislukt, omdat men er gewoon nog niet klaar voor was. Dan moest je keer op keer een nieuwe schuldregeling starten. Nu doen we het in een keer goed.’

‘Hoe gerichter je aanbod, hoe minder snel mensen zullen terugvallen. Als klanten netjes de regelingen doorlopen, maar niks aan hun gedrag doen, gaan ze snel weer de fout in. Met Traject 51 kijken we per situatie wat iemand nodig heeft en welk pad hij gaat vervolgen. Wij zien nu dat de motivatie van de klanten omhoog gaat en we kunnen de gemeente laten zien dat we echt resultaat boeken.’